TOPAZ Nummer 3 / 2002
Velkommen
Introduktion til begrebet 'Template'
Template Foundation Dance Team
Japansk Teater
Et liv i forandringens tidsalder
Filmanmeldelse
Interview med en komponist
Hvordan tackler man usikkerhed i en krisesituation
En støtteerklæring til det amerikanske folk
Ny bog
Nye fremgangsmåder i kræftbehandling
Kunst og design

Kunst og Design

Marcus Stolk Marcus Stolk, hollandsk kunstner og designer, bosat i København, har gennem hele sit liv haft en brændende interesse for kunst og design, samt beslægtede emner såsom kreativitet og æstetik. Dette har fået ham til at studere en bred vifte af emner for derved at erhverve sig en dybere forståelse for, hvad formålet med kunst og design egentlig er. Jeg aftalte et møde med Marcus i hans galleri 'Silver Line' på Nordre Frihavnsgade. "Hvorfor skulle folk interessere sig for kunst og design?" var mit første spørgsmål.

Dørhåndtag, sko og kaffekopper

"Alt imens du sidder i den stol, spørger du mig, hvorfor folk skulle interessere sig for kunst og design. Ser du, jeg ved ikke, om de skulle interessere sig for det eller ej", indleder Marcus, "men lad mig stille dig et spørgsmål. Sidder du behageligt?"
"Tja, det gør jeg vel", svarer jeg, overrasket over spørgsmålet.
"Hvordan føles det så at sidde i stolen? Får det dig til at føle dig mentalt aktiv, føler du dig rolig, eller har du bare lyst til at læne dig tilbage og slappe af?"
Jeg svarer lidt henholdende: "Den får mig til at rette ryggen. Det er en hård stol, som klart ikke får mig til at falde hen."
"Ser du", fortsætter Marcus, "så godt som alt det, vi omgiver os med, har været gennem en proces af kunstnerisk eller designmæssig karakter! Lige fra dørhåndtaget, til dine sko, til koppen, du drikker kaffe af. Og mens vi sidder her, påvirkes du af alle disse ting. Hvis du er åben for det, kan du komme direkte i kontakt med den tankegang og de følelser, der bevægede personen til at lave eller designe det! Se fx på maleriet der på væggen, som jeg kalder 'Drømmen'. Hvad får det dig til at føle? Hvad tænker du om det?" Jeg ser op på billedet og prøver at svare.
"Det er smukt, meget fredfyldt, meditativt. Jeg kan lide den meget stærke turkise farve på hendes kjole og det afklarede udtryk i hendes ansigt. Der er også noget højtideligt over maleriet."

"Hvad siger det om det, der bevægede kunstneren til at male billedet? Og hvor præcise er folk generelt i deres fortolkning af kunst, og hvor bevidste og opmærksomme er vi, når det handler om de forskellige indflydelser i et maleri? Hvilken indflydelse har fx kropssproget, kompositionen eller farvernes tone og glød?"

Kunst kan være skadeligt

"Vidste du, at noget kunst kan være skadeligt?" fortsætter Marcus. "Hvis du er åben over for indflydelsen fra visse former for kunst, kan du blive syg af det, der blev forankret under værkets tilblivelse. Der var fx en artikel i Berlingske Tidende i 1995, som handlede om, hvilke skadelige virkninger kunst kan have på vores helbred. Kinesiologen Ole Larsen, som har undervist talrige mennesker i, hvordan kunst påvirker vort helbred, har testet mennesker, mens de så på bestemte kunstværker. Han brugte kinesiologi til at fastslå, at noget kunst påvirker os negativt, mens andet kunst har en positiv virkning."
"Hvilken kunst har da en skadelig virkning?" spørger jeg.
"En hel del moderne kunst. Men også visse former for primitiv kunst. Det drejer sig fx om kunst, der viser forvrængede eller rovdyragtige menneskeansigter eller stressede øjne. Ole Larsen sagde, at den slags kunst sendte faresignaler til vores underbevidsthed, og dette kan øjeblikkelig dræne os for energi. Han påstår også, at kunstnere, der arbejder under stress eller lidelse, overfører dette til dem, der senere ser deres kunst. Dette har naturligvis været vanskeligt at påvise klinisk, men da man nogle år senere lavede forsøg med hospitalspatienter, viste det sig, at de med stor sandsynlighed kom sig hurtigere, hvis der hang kunst med naturmotiver på stuen."

The Enlightenment
The Enlightenment

Hvad er formålet med kunst og design?

"Jeg spørger konstant mig selv om, hvad kunst og design er til for", fortsætter Marcus. "Der er kunst, der helt klart er lavet for at provokere og chokere. Er det kunstens mission? Noget kunst kommenterer den verden, vi lever i. Er kunstens formål at konfrontere os og sætte spørgsmålstegn ved vores værdinormer og moral? Eller bør kunst være belærende? Bør den give ny indsigt og nye tanker? Eller bør den altid fokusere på at søge nye stilarter og tendenser? Hvad nu, hvis nogen laver en 66 meter høj banan, maler den rød og hvid, stiller den på Rådhuspladsen og kalder den 'Dansk måneopgang'? Er det kunst? Er dette ny kunst, eller har vi set det før i andre variationer? Jeg mener ikke, det er nyt. Jeg kunne bygge en 66 meter høj pensel i bronze, rejse den på højkant samme sted og kalde den 'Jeg maler himlen grå'. Selve konstruktionen kan umuligt være afgørende for, om noget er kunst. Nej, det afgørende må være, hvad der er i kunstnerens eller designerens hoved. Hvad er konceptet og ideen bag ved det hele. Og bidrager det til vores samfund med noget konstruktivt og originalt?"

Naturens egen kunst

"Når vi ser på naturen, er der en orden og en lovmæssighed. Der er nat og dag, mand og kvinde, ung og gammel. Naturen er fuld af forskellige indflydelser, som på en eller anden måde udspringer af en underliggende orden. Du ved måske, at et rødt rum vil have en ophedende og komprimerende virkning på os, mens et blåt rum vil have den modsatte virkning. Det kan endog ændre vores kropstemperatur. På samme måde fremkalder en firkantet konstruktion en meget anderledes virkning end en rund. I, hvad jeg kalder for, stor kunst og design, finder man indflydelser, som skaber en specifik virkning, simpelthen fordi kunstneren havde studeret disse indflydelser og vidste, hvordan de påvirkede os. Man må sætte sig ind i disse ting for at vide, hvad man laver!

På den måde kan visse former for kunst give os følelser og indsigt på et højere plan, end hvad der normalt er muligt. Og er vi først løftet derop, ser vi alting anderledes og føler ærefrygt og undren. Og jeg tror på det er kunstens opgave at gøre dette."

Uomo Universalis, forud for sin tid

"Nogle kunstnere og designere var i stand til at vække en ny ånd i deres levetid. De havde evnen til at få original indsigt og finde kreativitet. Vi kender alle de klassiske eksempler som Leonardo da Vinci, Michelangelo, van Gogh, Gaudi. Hvorfor anser vi nogle kunstnere for at være geniale? Hvad gør dem anderledes end andre kunstnere fra samme tid? Leonardo da Vinci fx, var ikke bare en kunstner. Han var videnskabsmand, læge, ingeniør, opfinder og fysiker. Han var virkelig en Uomo Universalis, en universal mand, et menneske, der var forud for sin tid."

The Dream
The Dream

L´Art pour l´Art - kunst for kunstens skyld

"Især i den vestlige verden er kunstens interesser i dag at tjene dens egne formål og ideer, i stedet for at være en integreret del af vores liv. Dette er l'Art pour l'Art, kunst for kunstens skyld. Kunst bliver selvforherligende og søger at retfærdiggøre sig selv under titlen kunst, ganske enkelt fordi vi ikke er i stand til at definere den og dens formål. Endvidere opstår der et klasseskel mellem eliten og masserne, mellem dem, der er involveret i at skabe og formidle kunst, hvor eliten sætter dagsordenen for, hvad der er kunst, og hvad der ikke er."

Kunst og design som en integreret del af livet

"Hvilke holdninger mener du, en vordende kunstner og designer har brug for?"

"Jeg mener, udgangspunktet må være en aktiv lidenskab og interesse for livet. Hvordan og hvorfor det er, som det er. Det er, hvad alle store kunstnere havde til fælles; en brændende lidenskab om at finde livets mening, hvad det hele er for noget, farverne, formerne, proportionerne og dimensionerne. Jeg mener også, der følger et ansvar med det at kalde sig kunstner vedrørende det, man vil og det, man ikke vil skabe, ud fra en viden om, at kunsten påvirker andre. Kunst og design er en integreret del af livet, som regel skabt af et overskud og et behov for at bidrage med noget til verden; med respekt og med ønsket om at berige, ikke gøre skade. Det opstår fra en lidenskab, som rummer en tro på fremtiden, det bedste fra fortiden og opsøger mulighederne i samtiden."

Marcus Stolk, kunstner og designer, bor og arbejder i København. Marcus har en bachelorgrad i kunst fra kunstakademiet i Rotterdam og en universitetsgrad i kunsthistorie og undervisning. Han har mange internationale udstillinger bag sig, har designet og bygget miljøvenlige halmballehuse og har for nylig åbnet galleriet 'Silver line' i København. Han har arbejdet, i mere end ti år, som international foredragsholder med emner som: Kreativitet, æstetik, skønhed og funktion, og den dybere betydning og indflydelse af farve og form.

Interveiw: Lars Bjerregaard

Copyright © 2001-2014 Template Stiftelsen.