Kunstzinnige planeet: Verbazende aarde

Door Sus Friis Jørgensen, Denemarken

Door de eeuwen heen is de aarde voor kunstenaars een bron van voortdurende inspiratie. Ze was het al in de vroegste jaartellingen en bij de grotschilderingen die de simpele observaties van onze voorouders weerspiegelen. Nog immer inspireert zij moderne schilders, musici, dansers, schrijvers, acteurs, cineasten en ieder ander met een vaardige en ontwikkelde uitdrukkingswijze op deze plaats van leven in grote variëteit, die aarde heet.

De aarde is zelf echter artieste bij uitstek, een die haar vaardigheden door de millennia heen steeds meer gestalte heeft gegeven. Ze toont ons dagelijks een overdonderende veelzijdigheid door een vruchtbare ecologie te scheppen voor mensen en een schier eindeloze hoeveelheid soorten bloemen, bomen en dieren, op een steeds intelligentere en bekwamere manier. Haar kunst wordt geregeerd door de hier geldende natuurlijke wetten, waarvan de wet van de zwaartekracht een voorbeeld is.

De aarde is een functionele kunstenares - niets is zonder doel gemaakt. De krachtige zwarte en witte strepen van een zebra hebben een functie. Maar welke is dat dan? Achter de kleurige verschijning van de Nieuw-Zeelandse ’green bell’ (‘groene belletjes’) kikker (Litoria aurea), de roodkelige fregatvogel van de Galapagos-eilanden of de zwarte iris van de Wadi Rum in Jordanië schuilen pogingen tot aantrekking, afweer, bescherming, camouflage en veel meer. Om het raadsel te begrijpen waarom de planeet het gebruik van deze kleuren toepast, moet je de wetenschap van kleuren en hun functie in de natuur bestuderen. Evengoed is het verbluffend intelligent.

De vitale krachten die de aarde doorstromen zijn, net als wij, afhankelijk van de ecologische balans. Hoe beter de balans, des te meer en gemakkelijker de krachten zullen circuleren. Wie heeft er niet getracht een maagstoornis te verhelpen door een dag of twee niet te eten tot de balans hersteld is? De verbazende planeet heeft allerlei technieken in huis om balansen in te stellen en te hernieuwen. Denk maar eens aan het spectrum en zijn kleuren die hun invloed op ons uitoefenen, waarbij groen het evenwichtspunt is. Is het niet ontzagwekkend hoeveel groen de natuur voortbrengt om ons te omgeven met de invloed van balans, opdat we die niet vergeten?

Vogels zingen bij zonsopgang en zonsondergang. Op die momenten is er een bijzonder sterke balans-geprangde ecologie, waardoor alle levende wezens worden beïnvloed. Er hangt nog meer mee samen. Van Goethe en de kleurgeleerden weten we dat bij het samenspel tussen licht en donker, roodachtig geel en cyaanblauw de eerste zichtbare kleuren zijn die op elkaar inwerken. Dus, wanneer licht en donker elkaar ontmoeten dan mengen ook deze twee onderdelen van het spectrum en vormen ze een derde, groene verschijning. Tegelijk zie je een andere natuurlijke wet: de Wet van Drie. De wet voor alles wat in drieën verschijnt zegt dat als er een drietal is, enkel van twee onderdelen de fysieke uitdrukking waar te nemen is. Zoals bij onbewust, halfbewust en bewust: je kunt je enkel van twee tegelijk bewust zijn - bijvoorbeeld als je slaapt ben je onbewust en halfbewust en als je wakker bent bewust en halfbewust. Wanneer blauw en geel de zichtbare spelers zijn op het toneel van de ontmoeting van licht en donker, dan blijft groen ongezien. Dat verklaart waarom het licht bij het ochtendgloren niet groen lijkt maar goudgeel en het blauw lijkt bij het vallen van de avond.

Een tweede voorbeeld van dit kleurentrio in actie zie je in het proces van de Aarde bij het produceren van groene bladeren. Geel zonlicht en de blauwe kracht van de planeet ontmoeten elkaar; dit wordt verwerkt door de boom met als resultaat de productie van groene bladeren. Geel kun je zien, groen kun je zien – blauw moet dan het ongeziene deel zijn. Wanneer de blauwe kracht van de aarde zich in de herfst in de aarde terugtrekt, is geel de ‘speler’ die in de bladeren achterblijft. Is er wellicht een derde voorbeeld waarbij blauw en groen de zichtbare spelers zijn en geel de ongeziene deelnemer is? Wel, zoals dat gaat bij de Wet van Drie, het derde voorbeeld laat zich op dit moment niet zien, tenminste niet aan de schrijver van dit artikel!

Is een bos bloemen in een vaas zetten eigenlijk niet een uitdrukking van waardering voor de aarde als geweldige kunstenares? Net zoals het ophangen van een Rembrandt aan de muur om inspiratie op te doen dat zou zijn? Er zijn veel redenen aan te voeren waarom je goed voor de balansen in onze planetaire ecologie zou moeten zorgen. De aarde streeft er steeds naar om de ecologie in balans te brengen en te houden, maar de industrie en de houding van mensen maken dat vaak moeilijk en als gevolg daarvan vloeien de planetaire krachten minder makkelijk. Komt het hierdoor dat tomaten die geproduceerd worden in een kunstmatige en verstoorde ecologie, anders smaken dan die uit je achtertuin? Hoewel de aarde niet perfect is, wordt er geweldig hard gewerkt om ons mensen in balans en goed gezond te houden.

top of page
Copyright © 2001-2019 De Template Stichting, alle rechten voorbehouden.

Deze pagina is geprint d.d. zondag, 17 november 2019
van http://www.templatenetwork.org/topaz/15/nl/16.html

Uw aanmeldingen, brieven, vragen en adreswijzigingen kunt u sturen naar:

Template Stichting
T.a.v. Topaz
Wassenaarseweg 75/210
2223 LA  KATWIJK (ZH)
 
Telefoon: 071 - 514 0152
Telefax: 071 - 514 4382
E-mail: topaz@template.nl
Website: www.template.nl